torsdag 3 maj 2018

Nya torkarblad

Den ena vindrutetorkaren har på senare tid skapat besvärande missljud, tog därför beslutet att byta båda torkarbladen. Åkte till närmaste bildelsföretag, Mekonomen. De gick in i sin dator på husbilens registreringsnummer, det blev naturligtvis fel och mycket dyrt. Eftersom vi har en integrerad husbil så stämmer inte uppgifterna i bildelsföretagens system. Men, tänkte jag, jag åker till Caravanhallen i Västerhaninge, de säljer husbilar. Det blev en bomkörning, dom hade märkligt nog inga så pass långa blad (700 mm) i sitt lager. Via Price Runner på nätet fick jag träff på Jula i Barkarby, där fanns det i butiken och förhållandevis billiga var dom. Otroligt, det hade jag inte kommit på själv. Nu är jag både glad och överraskad.


6 kommentarer:

  1. Torkarblad är nästan omöjligt att hitta rätt. Vi köpte nya till förra bilen och det slutade med flera verkstadsbesök innan det till slut blev rätt. Jag tror Kabe har en egen modell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att även KABE köper torkarblad från Kina, det gör ju Bosch. Det hade varit en fördel för oss kunder om KABE hade lämnat ifrån sig uppgifter på lämpliga torkarblad till bildelsföretagens datasystem.

      Radera
    2. Dom nya passade som handen i handsken. Jag är så nöjd.

      Radera
  2. Oj det lät onödigt krångligt att få tag i torkarblad. Då får vi tänka oss för eftersom vi snart måste byta våra också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det inte svårt längre, bara att mäta längden på dom gamla och sedan köpa nya på Jula.

      Radera
  3. Det är tydligen Bosch som gäller för dom flesta bildelsföretagen och lyckligtvis fanns det Bosch-torkarblad på Jula. Dom ser nästan lika dana ut som dom gamla. Går ej att se vem som är tillverkare. Priset blev en tredjedel mot vad det hade kostat hos Mekonomen.

    SvaraRadera