onsdag 12 november 2014

Fisketroféer

Avsaknad av båt gör att jag numera inte fiskar särskilt ofta. Gjorde och hade det intresset i unga år när jag bodde i Blekinge. Numera ser jag bara en och annan sportfiskare stå utmed Mälaren med förhoppningen att fånga gammelgäddan. Nere vid båtklubben har någon spikat upp sina fisketroféer som bevis på lyckad fångst. Det lär finnas ett trettiotal olika fiskarter i Mälaren bl.a. gädda, abborre, gös och lake. Dessutom finns signalkräftan. Mälaren var tyvärr den första sjön i Sverige som drabbades av kräftpest redan 1907. Mälarens mycket goda bestånd av flodkräfta dog då ut på kort tid.

5 kommentarer:

  1. Det var ett sätt att visa upp sig som jag aldrig sett tidigare. Jägarna staplar kronhjortar i gillestugan och fiskarna gör så här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller sett detta tidigare. Kan kanske också vara ett sätt att skrämma inkräktare här vid båtklubbens vaktstuga.

      Radera
  2. Såg lite småläskigt ut....
    Bättre då att få äta ett mål nyfångad fisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom ser inte särskilt trevliga ut, det största fiskhuvudet hade faktiskt lossnat från spiken och låg på marken nedanför.

      Radera
  3. Sina troféer kan man visa på många olika sätt! Elisabeth

    SvaraRadera