tisdag 19 mars 2013

Vargavinter

För en tid sedan, en tidig morgon, spanade en granne ut över Mälaren med sin kikare. Då fick han plötsligt se ett rådjur som kom över isen i hög fart. Det visade sig på en gång att den var jagad. Eftersom han är jägare så såg han direkt att det var en varg som jagade. Händelsen rapporterades efteråt till sajten "rovobs.se" där man kan se ganska många observationer i sitt län. Även djuren börjar säkert undra vad som är på gång. Häromdagen träffade jag t.ex. på ett gäng pingviner i närheten där vi bor.

8 kommentarer:

  1. Hehe, ja de lär väl trivas i det här klimatet... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pingvinerna trivs redan och har det bra på Skansen.

      Radera
  2. Jag gillar varken vargar eller vargavinter. Själv kastar jag snö på grannens katt när den sitter och vaktar under fågelbordet. Rovdjur gillar inte jag. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag giller dem inte heller när de kommer för nära. Jag är dock fascinerad av vilda djur rent allmänt och tycker att de också ska få och ha tillräckligt utrymme på vår planet.

      Radera
  3. Pingviner trivs säkert bättre än mig i detta klimat!
    Vargen " Rödluvan " verkar ha klippkort på transporter till Stockholm!

    Lev väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog inte "Rödluvan" som grannen såg, troligen bara en avlägsen släkting.

      Radera
  4. Den var riktigt bra. Pingviner i Stockholm. Det vore nog en världssensation. Men det är ju nästan polarkyla vi har även här nere på ostkusten. Menar du att det var en varg som kom över isen. Vi har ju bott i Nockeby! Bor den ute på Drottningholm? När kommer ni ut med husbilen, med all snö som är i Sthlm? 3 M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är säkra på att det var en varg eftersom en annan granne plötsligt en tidig morgon hittade ett kadaver (huvud) på tomten. Vargen utnyttjar säkert isen på Mälaren och har stora områden att röra sig på. Vi hade tänkt försöka komma ut nu till påsk men jag tror att vi skjuter fram premiärturen någon eller några veckor. Vi har fortfarande mellan 10-20 cm snö på tomten.

      Radera