fredag 8 maj 2015

Avslöjad

För några dagar sedan så skulle jag spåra ett telefonnummer. Valde då att använda min iPad och appen "Hitta.se". Jo då, det gick väldigt lätt att få fram ägaren till telefonnumret. Men, jag upptäckte en nyhet på appen. Vi bor i ett villaområde med många villor. Flertalet i närområdet känner jag igen men vet inte alltid vad dom heter trots att jag både hälsar och pratar med dem. Nu finns det en lösning på detta. Man markerar bara ett hus i appen  med en pil och klickar på personer och vipps dyker det upp nya markeringar på husen runtom. Det går då bl.a. se namn, adress, telefonnummer, i en del fall ålder och födelsedagar. Nu är alla grannar nära nog fullständigt avslöjade.

7 kommentarer:

  1. Oj låter lite läskigt, man kanske vill vara lite anonym ;-) . Vilken rolig bild på vovven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev förvånad över lätt man kan se vem eller vilka som bor i ett hus. När vi bytte brevlåda för många år sedan så valde jag att inte återplacera vår fina namnskylt. Tyckte redan då att det kändes olustigt att så tydligt visa vem som bor i huset. Nu är vi digitalt avslöjade.

      Radera
  2. Min klurige svärfar lärde mig följande 1965: "De som jag har något otalt med, glömmer jag aldrig och de andra bryr jag mig inte om". Med andra ord vet jag knappast inget om vem som bor i husen. Nellie glömmer jag inte, vilket busbra kort på kompisen. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hundägare pratar med många i närområdet och pratar mycket med några, det känns bättre att åtminstone veta vad de heter i förnamn.

      Radera
  3. Håller med föregående talare;-) Tycker det är lite obehagligt när man inte kan vara anonym längre...om man vill alltså. Sen att alla data ligger ute så där lättvindligt. Är nog lite läskigt ändå tycker jag. Kram o trevlig fortsättning på helgen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med men ser inga möjligheter att återgå till tidigare mer anonyma ordning.

      Radera
  4. Mycket finesser finns det - på gott och ont! Elisabeth

    SvaraRadera