torsdag 26 februari 2015

Nya hörapparater

Äntligen, efter många år, hör jag också bl.a. småfåglarna. Efter att under alltför lång tid bara hört sämre och sämre så bestämde jag mig för en tid sedan att göra något åt situationen. Träffade en audionom för en dryg vecka sedan och gjorde en ordentlig hörselundersökning. Resultatet blev nedslående och bekräftade bara mina upplevelser. Det blev två nya hörapparater, Siemens nya Pure med easy Tek. Två fantastiska små apparater som jag dessutom kan styra med min iPhone. Nu hör jag allt från alla håll och kanter.

8 kommentarer:

  1. Vad spännande, Grattis! Jag har också problem när någon talar utan diskant i rösten. Andra skrattar och jag rör inte min, för jag vet inte vad de skrattar åt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så har jag haft det. Jag har under lång tid tyckt att det har varit så tyst och skönt överallt. Nu vet jag varför. Ljud på låga frekvenser var inga problem, men det var värre med vissa vokaler och mer eller mindre tunna (pipiga) röster. Speciellt svårt med allmänt sorl i bakgrunden. Nu hör jag jättebra.

      Radera
  2. Grattis till att du åter igen kan höra bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det är så skönt att höra ordentligt igen, ångrar mig lite därför att jag inte skaffade hörapparater tidigare.

      Radera
  3. Tänk ändå vad teknikens under är bra:) Nu har hörapparaterna blivit så smidiga och osynliga. Det är bra att dom finns. Härligt för din skull:) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom är verkligen små och smidiga, syns inte alls och är lätta att sätta på och manövrera.

      Radera
  4. Några tips om hur man motiverar en person som bevisligen hör riktigt dålig att gå på hörseltest?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog inte lätt. Jag tror att man först måste inse det själv. Jag är väldigt nöjd med mina hörapparater, dom är så små att dom inte syns bakom öronen. Det gäller att välja hörapparater som verkligen kan förstärka ljust de frekvenser som man inte hör. Numera behöver jag inte ens plocka upp telefonen när det ringer, trycker bara på en knapp på bröstet och hör rösten direkt i öronen. Samma sak om jag vill lyssna på radio eller musik när jag är ute och går.

      Radera