tisdag 10 september 2013

Bokspinnare

Idag när Nellie och jag satt på altantrappan och njöt i solskenet började hon plötsligt leka med en gul rund grej i gräset. Jag trodde först att det var en del, öga eller så, från hennes senaste leksak som hon fått av barnbarnen. Sträckte mig snabbt fram och tog upp den. Ganska snart började den lilla gula ludna märkliga saken röra på sig och jag släppte den på en gång. Efter en stund förstod jag att det måste vara en fjärilslarv, hämtade kameran och tog några bilder. Det visade sig vara en bokspinnare eller tätullig harfotspinnare som den också heter.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. När den rullade ihop sig så såg det ut som att den hade svarta ögon. Jag skulle vilja se resultatet i form av en vacker fjäril.

      Radera
  2. Man kan undra hur många ben den har, säkert mer än fyra? Kram

    SvaraRadera